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A10


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  • 2 settimane dopo...

Sinceramente non è che sia così assurdo se si richiede la modifica di solo una parte degli aerei e l'articolo spiega perchè:

 

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Gli aerei non hanno tutti le stesse ore di utilizzo e a prescindere da questo non saranno dismessi tutti nello stesso momento (perchè con buona pace della McSally prima o poi saranno dismessi ...).

Non ha poi molto senso buttare i soldi in un upgrade completo di velivoli che non hanno una data certa di dismissione e un sostegno politico così altalenante.

Tra l'altro il programma ha sempre avuto una certa flessibilità e l'ordine per 173 set alari era abbinato ad un'opzione per altri 69 (evidentemente lasciata cadere già l'anno scorso a settembre).

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-to-continue-a-10-warthog-wing-production-421567/

 

Comunque la storia delle ali degli A-10 è piuttosto travagliata e sono stati prodotti aerei con ali più e meno robuste. Da wiki:

 

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Non tutti gli A-10 rimasti in servizio (comunque meno dei circa 700 costuiti) erano quelli con le ali più robuste, il che può giustificare che con alcuni si tiri avanti, mentre con altri si proceda alla sostituzione sulla base delle effettive ore volate e di quelle che si intende ancora far volare.

 

Comunque sia ... al momento la parlamentare McSally può cantare vittoria ...

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Era già anticipato nell'articolo precedente che commentavo, aggiungendo che prima o poi gli aerei saranno dismessi con buona pace della McSally (che si prende meriti che probabilmente non ha...).

The most obvious move Congress could make would be to fund the $103 million for A-10 wings included in the service’s unfunded priorities list, but that only covers a portion of the remaining 110 aircraft in need of rewinging.

“That would buy us time. Their wings don’t all run out of service life at the same time, it depends on the individual airplane,” Holmes said. “We have the money in the unfunded list to get another contract for wings and to get a batch that would help us work through a period and give us time to buy more wings for the rest of the fleet if we are unable to go forward to drop down to six squadrons.”


Sono i 103 milioni dell'opzione lasciata cadere dall'amministazione Obama a settembre 2016 e che comunque coprono 69 velivoli dei 110 rimasti con l'ala originaria.

Non mi risulta ci fosse però la situazione di catostrofe imminente (2018) dipinta dall'ufficio stampa della McSally, perchè dalle dichiarazioni di Holmes lette poco sopra l'idea era che le prime dismissioni causa esaurimento della vita utile della struttura alare sarebbero state fatte entro 5 anni, anche grazie alla possibilità di utilizzare set alari revisionati e presi da velivoli precedentemente dismessi e usati oggi come fonte di pezzi di ricambio.

Comunque si voleva restare su qui numeri nel medio periodo e le opzioni per non ridurre la flotta da 9 a 6 squadriglie erano aperte.

 

La McSally si prende i meriti, ma ha solo contribuito a dare un po' di tempo in più al velivolo, anche perchè l'F-35 tarda e pure la flotta di F-16 sta ricevendo fondi per upgrade che solo qualche anno fa si dichiarava non voler fare.

Direi che più che della McSally, a salvare i primi di quei 69 aerei dal ritiro entro 5 anni sia stato l'impegno di Trump ad aumentare i fondi per la difesa e a non ridurre la consistenza numerica della prima linea. Non sono certo quei 103 milioni il problema, ma il costo di gestione della flotta di A-10 per i prossimi anni e solo un cambio di rotta a più alti livelli poteva rendere l'impegno sostenibile.

Modificato da Flaggy
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  • 2 settimane dopo...

Incertezza ... :scratch:

 

Air Force Weighs Scrapping A-10 Replacement ...
Lara Seligman - Aerospace Daily & Defense Report (AW&ST) - July 17, 2017
The U.S. Air Force is looking closely at the future of close-in warfare, but the service’s top general says that future may not include a direct replacement for the A-10 Warthog.
The Air Force has for years contemplated building a follow-on, dedicated close-air support (CAS) platform to replace the Warthog when it reaches the end of its service life, but that effort now appears to have stalled.
When asked whether the service is taking steps to develop a single-role “A-X,” Air Force Chief of Staff Gen. David Goldfein said “not yet.”
So does that mean a single-mission CAS platform will eventually go away?
“Maybe,” Goldfein says.
“I don’t disagree that a single-role platform sets an incredibly high bar for the rest of the force,” he said during a wide-ranging interview with Aviation Week July 16.
“But remember, [combatant commanders] have got the entire spectrum of conflict that I’ve got to support, from the highest end, the lowest end and everything in between, and I’ve got a certain amount of money that I’ve got to use to build the best Air Force that money can buy.”
Goldfein spoke with Aviation Week on an Air Force C-40 during the flight back from his visit to the Royal International Air Tattoo, the world’s largest military air show, at Royal Air Force Fairford, England.
As the air component commander in Afghanistan, Goldfein saw firsthand how the Air Force now relies on a family of systems, not just the A-10, for the close-air support (CAS) mission.
The Warthog was not always his first choice to protect soldiers in battle: in the mountainous terrain of the east, an MQ-9 Reaper was the best choice to quickly navigate the peaks and valleys; in the volatile west, where operations could quickly take a turn for the worse, the multirole F-15E would give maximum agility; for the north, a B-1B bomber - with its endurance and large payload - worked best.
“If we can start having a conversation about that family of systems, and not which one weapon system is the most important, we’re going to actually have a 21st-century close-air-support discussion,” Goldfein said.
“There’s very few mission sets that we have where I’m throwing a single bullet at it.”
The Air Force is planning to fly the Warthog until the mid-2020s, although it needs additional funding in order to keep all nine A-10 squadrons in the skies past 2021.
But the question of whether the Air Force will build a direct A-10 replacement hangs on adequate funding and stable budgets, Goldfein stressed.
Sequestration and budget uncertainty - including year after year of continuing resolutions - wreak havoc on the military’s ability to plan, he said.
“It’s impossible to predict where I would go with that kind of a strategic trade relative to the amount of topline I have and where it fits,” he said.
“Nothing comes for free.”
Before making a decision, Goldfein will consult the CAS community about what the future of the mission looks like, because it may not look like the past.
Experts argue that the A-10 performs well in an environment of total air dominance, like Iraq and Afghanistan, but as advanced anti-air weapons and surface-to-air missiles proliferate, it becomes more and more dangerous to fly a bulky, unstealthy Warthog into battle.
“Before we have any conversation about replacements ... we want to make sure that anything we talk about is moving us forward into new ways of doing business,” Goldfein said.

 

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  • 3 settimane dopo...

http://www.portaledifesa.it/index~phppag,3_id,1918.html

Posto qui, non tanto perchè il programma OA-X abbia molto a che fare con quello di rimpiazzo dell'A-10, ma perchè nell'articolo si sottolinea come il programma vero per sotituire l'A-10, cioè l'A-X, non è che abbia molte possobilità di andare in porto.

la proliferazione di sistemi antiaerei e delle cosiddette “bolle” A2/AD, renderebbe estremamente complesso l’impiego di un velivolo lento e sprovvisto di caratteristiche “stealth” nei futuri (e non solo) contesti operativi, laddove sarà più probabile l’utilizzo di un mix di piattaforme Hi-Lo tra UCAV, caccia di 4ª++ e 5ª generazione (F-15SE ed F-35) e bombardieri. E proprio in tale direzione sembra muoversi l’Air Force.


Il problema dell'A-10 è sempre lo stesso che non lo ha reso mai particolarmente amato dall'USAF: è troppo vulnerabile per ambienti non permissivi (oggi più che mai) ed è comunque (con i suoi 18000 $ per ora di volo) molto costoso per quelli permissivi.

Modificato da Flaggy
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  • 1 mese dopo...

http://www.portaledifesa.it/index~phppag,3_id,1918.html

 

Posto qui, non tanto perchè il programma OA-X abbia molto a che fare con quello di rimpiazzo dell'A-10, ma perchè nell'articolo si sottolinea come il programma vero per sotituire l'A-10, cioè l'A-X, non è che abbia molte possobilità di andare in porto.

 

Il problema dell'A-10 è sempre lo stesso che non lo ha reso mai particolarmente amato dall'USAF: è troppo vulnerabile per ambienti non permissivi (oggi più che mai) ed è comunque (con i suoi 18000 $ per ora di volo) molto costoso per quelli permissivi.

 

Non riesco a capire, Flaggy illuminami, come possa essere "costoso" l'utilizzo dell'A-10, che mi pare di capire sia sempre stato concepito come velivolo piuttosto "basico"... ma forse è vero che non esistono più velivoli economici da operare.

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Con i suoi 18000 dollari per ora di volo, l'A-10 è lontano anni luce dai costi di un A-29 (1000 $/h) ed molto più vicino agli oltre 20000 di un più sofisticato F-16.
Spartano e facile da riparare non significa che non beva carburante e non abbia spesso bisogno di manutenzione.
E’ un aereo comunque grosso, bimotore, con sistemi e impianti non solo datati, ma anche concepiti decine di anni fa.

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E’ un detto vero, ma siccome 18000 dollari son ritenuti comunque troppi, quel poco che c’è dentro sarebbe desiderabile si rompesse di meno: questo è gìà meno lapalissiano, perché impatta sul modo di progettare e gestire i pezzi e i sistemi.
Anche il Mig-29 era nato come velivolo spartano e un po’”usa e getta” considerato quanto sarebbe durato in prima linea in caso di guerra, ma da gestire in tempo di pace era un’altra storia.
Per contro l’F-15E è più sofisticato di un F-15C, ma è di concezione più moderna e, con sistemi e struttura pensati per avere meno bisogno di manutenzione, è meno oneroso da gestire del suo cugino da caccia.
Si son fatti notevoli passi avanti nella progettazione di componenti a maggior durata e nella gestione della manutenzione di un velivolo: l’A-10 è rimasto comprensibilmente ma inesorabilmente indietro.

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  • 2 mesi dopo...
La Congressista McSally comunica ...

The final defense bill the House passed today correctly prioritizes and supports our state’s assets.
It restarts much-needed A-10 upgrades and authorizes $103 million to begin re-winging the Warthog fleet ...
Inoltre .....

The bill fully funds the A-10 Warthog and EC-130H Compass Call, restarts much-needed upgrades and the production of new wings for the A-10 fleet, funds missions at Ft Huachuca, and supports Raytheon’s missiles.
“Now that we’ve prevented the A-10 Warthog’s retirement, it’s time to invest in this aircraft so that it can keeping doing what no other airplane can: provide close air support to American troops in combat and keep them alive. This bill provides funding for the Air Force to re-wing the remainder of the A-10 fleet, which will prevent 110 A-10s from being indefinitely grounded,” said Congresswoman McSally.
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Sono sempre'sti benedetti 103 milioni dei tempi di Obama per 69 degli ultimi 110 aerei che ancora hanno l'ala originaria.

 

La Congressista McSally si è sempre battuta in favore di questo velivolo che, evidentemente, ha nel cuore ... avendolo pilotato in combattimento ... come si evince dalla sua biografia ...

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Martha_McSally#Military_career

 

L'importante, comunque, è che i fondi necessari alla sostituzione di quelle ali vengano ora resi disponibili ...

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  • 2 settimane dopo...
Cade un pretesto ...

The US Air Force no longer needs to rob its A-10 fleet’s maintainers to support the incoming Lockheed Martin F-35As, according to a Congressional report.
The F-35 delivery plan currently outpaces the number of maintainers the USAF can maintain and recruit until fiscal year 2020.
In the interim, the service is hiring contract maintainers through 2019 in non-deploying squadrons to allow the USAF to stand up new F-35 squadrons, but Congress remains wary of a long term gap.
Fonte: flightglobal.com ... USAF finds F-35 maintainers outside A-10 fleet ...
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Non lo definirei un pretesto: dovranno ad interim attingere alla riserva e assumere (pagandola) altra gente (che forse non basterà) per permettersi di tenere in piedi la linea di A-10, continuando a pagare quei manutentori che contribuiscono coi loro stipendi ai 18000 dollari per ora di volo del Facocero.
Alla fine se qualcuno nell’USAF non vuole l’A-10 è sempre e comunque perché si vogliono spendere i soldi in altro modo che non nel bistrattato CAS/BAI. Averli ora trovati significa solo averli tolti da qualche altra parte.

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Ora 20 legislatori, sia pure appartenenti a partiti diversi, chiedono ... le ali ...

Twenty lawmakers on Friday called for funds needed to re-wing the remaining A-10s in the Air Force’s fleet in order to avoid creating “a significant capability gap” in the close air support and combat search and rescue missions.
The service has already replaced the wings on 173 of its active A-10s, but 110 more will require new wings to extend their service life, the lawmakers write in a letter sent to congressional appropriators.
The A-10 funding request was included in the service’s Unfunded Priority List, as well as the 2018 National Defense Authorization Act and the House’s defense appropriations bill.
Now 20 lawmakers, led by Rep. Martha McSally (R-Ariz.), are asking Senate appropriators to include the funding in their bill as well.
McSally is a former USAF A-10 instructor pilot.
The letter is signed by Republicans and Democrats from both the House and Senate.
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  • 4 settimane dopo...
Episodi di Ipossia ... coinvolti anche gli A-10 ...

Davis-Monthan Air Force Base grounded 28 of its A-10 aircraft after two pilots reported physiological incidents while flying.
During the week of Nov. 27, two A-10 Thunderbolt II pilots at the Arizona base said they experienced hypoxia-like symptoms, where an oxygen deficiency can cause impairment and loss of consciousness.
In both cases, the A-10’s backup oxygen supply system worked, and the pilots followed the correct procedures to safely land, Davis-Monthan spokesman Capt. Josh Benedetti told Air Force Times.
The incidents were first reported by Aviation Week.
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Nonostante tutto ... l'USAF ha deciso di adottare lo slogan "Resistere, resistere, resistere" ... :wip41:

The US Air Force is letting its close air support workhorse die a slow death by shelving plans to replace the remaining wings on the rest of its Fairchild-Republic A-10C fleet, according to a government watchdog group.
Despite cries from Congress to keep the A-10 flying and funding for new wings outlined in the fiscal year 2018 defence policy and appropriations bills, air force leadership neither has plans to implement the re-winging programme nor fly more than the aircraft that already received upgrades, according to a 17 January from the Project on Government Oversight (*).
Fonte: flightglobal.com ... Air Force snubs A-10 re-winging effort: POGO ...
In trepida attesa dell'intervento della (sicuramente) inferocita Rappresentante McSally ... :incazz:
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Ritorno in Afghanistan ...

As the 74th Expeditionary Fighter Squadron (EFS) headed home on January 21 from Incirlik, Turkey, with a good job done in the skies over Syria, the 303rd EFS from Whiteman AFB, Missouri, had already headed in the opposite direction to replace the Moody-based detachment in Operation ‘Inherent Resolve’.
However, such is the shift in operations, Whiteman’s 303rd and its dozen A-10Cs were diverted to Kandahar (via Al Udeid, Qatar) in order to help support the ramp up in activity in Afghanistan.
Fonte: combataircraft.net ... Hawgshead back to Afghanistan ...
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Ipossia ... scatta l'indagine ...

During the week of Nov. 27, two A-10 pilots at the Arizona base reported physiological incidents while flying.
One aircraft was outfitted with the Onboard Oxygen Generation System (OBOGS), and the other A-10 was equipped a Liquid Oxygen System (LOX).
The Air Force is in the process of transitioning away from the LOX system, which uses cryogenically held liquid oxygen, to the modern OBOGS system, similar to those in use on other aircraft such as F-16s and F-35s.
OBOGS uses filtered, conditioned engine bleed air to generate backup oxygen for the pilot.
“The Air Force takes these physiological incidents seriously and our focus is on the safety and well-being of our pilots,” Davis-Monthan officials said in a statement.
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Dalle nostre parti lo chiamano ... tira e molla ...

Rest easy, Warthog fans.
In the fiscal 2019 budget request, the Air Force will be asking for more wings needed to sustain the life of the beloved A-10 Thunderbolt II, but how many squadrons the service will retain long term is still up in the air, the head of Air Combat Command said Thursday.
The Air Force confirmed last year that it could have to retire as many as three of its nine A-10 squadrons unless Congress funded new wings for about 109 aircraft.
Although a 2018 spending bill has not been passed, the defense committees have been supportive of a $103 million unfunded requirement to start a new A-10 wing line and purchase four wingsets.
The service will request even more money in the fiscal 2019 budget to continue the rewinging effort, Gen. Mike Holmes, head of Air Combat Command, said at the Brookings Institution.
Anche qui ... flightglobal.com ... USAF plans to re-open A-10 re-winging contract ...
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  • 2 settimane dopo...
Super Bowl 52 ... anche due A-10 hanno preso parte, quest'anno, a quello che può essere considerato uno dei più importanti eventi sportivi statunitensi ...

The Air Force’s Heritage Flight is scheduled to visit Minnesota to represent the Air Force Feb. 4 at the Super Bowl
For the first time in the unit’s history, the Heritage Flight will perform an aircraft flyover -- consisting of two A-10C Thunderbolt IIs, an F-16 Fighting Falcon and a P-51 Mustang -- over U.S. Bank Stadium in Minneapolis during the Super Bowl’s opening ceremonies.
n3ltna.jpg
Four members of the Heritage Flight Team’s A-10 crew, left to right: Senior Airman Betty Chevalier, Tech. Sgt. Hale Bradley, Staff Sgt. Andre Gonzales, and Staff Sgt. Nick Reider
Il sorvolo ... negli ultimi secondi del video ...
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Fusse che fusse la vorta bbona ...
A quanto pare l' USAF intenderebbe procedere nel programma di sostituzione delle ali su 116 A-10 indirizzandosi, però, verso un altro produttore ...
La cosa non è comunque ancora del tutto certa in quanto esistono delle riserve ...

The US Air Force has released draft acquisition documents showing plans to buy up to 116 new wing sets for the Fairchild Republic A-10 fleet that call for reviving production after March 2019 with a new contractor.
The service’s intentions for equipping the remainder of the A-10 fleet seemed uncertain after a contract with Boeing to re-wing the fleet lapsed last month with more than 100 of the tank-killing aircraft still in the queue for the structural upgrade.
But hundreds of pages of draft acquisition documents released on 8 February (*) appear to back up the Air Force’s statement that it will move forward with the upgrade after a new contractor is selected.
The documents released on 8 February are marked “draft” and do not commit the Air Force to completing the acquisition.
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