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indian's medium multi role combact aircraft


red giacomo

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Gli entusiasmi nati all'indomani della gara svizzera e di quella indiana si stanno un po'ridimensionando e il clima di sfiducia che ha sempre accompagnato questo aereo fatica a svanire.

E' un dato di fatto che il Rafale finora non sia mai stato esportato e quindi "temo" che i francesi abbiano letteralmente fatto carte false per vincere in India.

A questo si aggiunge la malcelata insoddisfazione della marina francese che ha già perso 4 aerei.

Decisamente il Rafale non è nato sotto una buona stella.

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Capisco che per le finanzie indiane-in quanto la crisi finanziaria globale si fa sentire anche da loro, sia pure in misura diversa che in Europa- 10 miliardi di dollari o più siano una cifra enorme e che meriti una valutazione molto ben ponderata,però questi "indianismi" sono, a mio parere, sintomo di poca serietà. Non gliel'ha detto il dottore di comprare questi aerei, sono 5 anni che questa telenovela va avanti e ancora non si vede la fine. Forse bisognerebbe ricordare all'India che non può fare tutti questi giochetti all'infinito, un Paese serio non si comporta così. Anche perchè a questo punto chi assicura che, con questa dimostrazione di serietà, al momento di pagare il dovuto lo faranno davvero?

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Capisco che per le finanzie indiane-in quanto la crisi finanziaria globale si fa sentire anche da loro, sia pure in misura diversa che in Europa- 10 miliardi di dollari o più siano una cifra enorme e che meriti una valutazione molto ben ponderata,però questi "indianismi" sono, a mio parere, sintomo di poca serietà. Non gliel'ha detto il dottore di comprare questi aerei, sono 5 anni che questa telenovela va avanti e ancora non si vede la fine. Forse bisognerebbe ricordare all'India che non può fare tutti questi giochetti all'infinito, un Paese serio non si comporta così. Anche perchè a questo punto chi assicura che, con questa dimostrazione di serietà, al momento di pagare il dovuto lo faranno davvero?

 

Sono perplessità che sono apparse anche sulla stampa svizzera nei mesi/anni scorsi in relazione alla competizione per gli addestratori primari con in corsa il Pilatus PC-7 MkII. Il ceo di Pilatus Oskar Schwenk, a contratto concluso, aveva affermato (in tono un po' scherzoso) che l'India "è un Paese serio" (!!!) e che per questo si poteva iniziare la produzione per l'India... prima dei primi pagamenti. La realtà è che in definitiva la prevista costruzione su licenza non avverrà tanto presto e l'industria indiana si limiterà a manutenzioni correnti degli aeroplanini costruiti a Stans... Cioè sono (in India) ancora al livello di sistemazione della disastrata formazione iniziale dei piloti... Altro che aerei di 4a o 5a generazione... Poi direi che ci si emoziona un po' troppo per Paesi giganti come Cina e India... Sono arrivati al livello di sviluppo economico/finanziario attuale soprattutto perché sono molto grandi...Il discorso vale soprattutto per l'India che fra non pochi anni, dicono, supererà la Cina come popolazione. In Svizzera siamo più abituati (perché fa comodo a noi) a giudicare l'economia degli Stati in termini relativi e l' India ci appare pur sempre una nazione con immense sacche di povertà. Le vere o presunte necessità di difesa dell'Unione indiana sono un altro discorso.

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India to ink $11 billion MMRCA deal with Rafale by next month: Indian Air Force official

 

India plans to sign the $11 billion MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) deal with French Rafale by the end of this month-end or next month, a senior Indian Air Force official said today.

 

"I find no reason why it shouldn't be signed by the end of this month or next month", Air Officer Commanding-in-Chief, Training Command, IAF, Air Marshal Rajinder Singh said.

 

He indicated that negotiations are currently on with regard to pricing for the 126-aircraft deal. "There is money....this thing here and there (pricing being finalised)".

 

The Air Marshal admitted to "some problems" (on pricing) but asserted that it's not unusual in such big deals. "It should come through", he said, adding that the first aircraft under the MMRCA deal would start "flowing in" in 2017.

 

The Air Marshal dismissed reports quoting Russian and German officials who had claimed that the deal is not final yet and that it's still up in the air.

 

"Nothing of that sort", he said, pointing out India had already declared the lowest bidder -- Rafale -- for the MMRCA deal.

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Un lavoro diplomatico di Sarkozy ed i suoi poco gratificati collaboratori che andrà a beneficio di François Hollande, il quale non disdegnerà di certo questa-promessa- iniezione di denaro che in parte compensa le criticità della bilancia commerciale transalpina. Purtroppo è una sconfitta per il "consorzio Eurofighter" che ha mostrato molti limiti e non aiuta di certo l'Italia-che nella commessa indiana contava molto per sostenere l'occupazione di tipo tecnico- nè la Gran Bretagna,la quale comincia ad avere seri problemi di disoccupazione

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  • 2 settimane dopo...
  • 1 mese dopo...

Forse forse ci ripensano:

 

Chinese Aircraft Industry’s New J-31 Stealth Fighter: Implications for India

 

The People’s Republic of China (PRC) has invested heavily in its indigenous aircraft industry over the years and the results of this investment are very evident today. On 11 January 2011, the PRC unveiled its first Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA), developed at the Chengdu Aircraft Corporation (CAC), a part of Aviation Industry of China-I (AVIC I).1 At that time there was speculation based on isolated inputs that the PRC was actually pursuing not one but as many as three separate FGFA projects, of which at least one was believed to be at the Shenyang Aircraft Corporation (SAC)—another major component of AVIC I. This speculation has turned out to be true today as the SAC developed J-31 FGFA (fuselage number 31001) reportedly carried out its first flight on 31 October 2012 at the SAC’s facilities in the North Eastern Chinese city of Shenyang. 2

This event makes PRC the first country in the world to achieve the milestone of developing two indigenous FGFA designs near simultaneously.

 

Implications for India

The IAF is very aware of the fact that there are unresolved border issues between India and China. According to press reports, the IAF has been building up infrastructure in the North East close to the main or major in area disputed territory, the state of Arunachal Pradesh16 which is claimed in its entirety by the PRC under the ‘name’ “South Tibet”. 17 There are also efforts by the IAF to beef up its normal deployment of equipment in the region with Su-30MKI squadrons; currently the Su-30MKI is the IAF’s most potent aircraft. 18 At the same time, the IAF is moving to address its falling fighter strength through increased induction of Su-30MKIs over and above the numbers originally planned, extending the in-service life of other aircraft such as MiG-29s and Mirage-2000s through upgrades and pursuing the MMRCA selection process with gusto.

...

Despite having been a staunch supporter of the MMRCA programme to bring the Rafale into service at the earliest, the entry of the J-31 makes me look afresh at the situation. The FGFA programme with Russia is expected to cost India about US $30 billion. Can India afford to buy another FGFA at the same time? Probably not. However, India is in the process of committing about $10 to 20 billion to a fourth generation machine, the MMRCA Rafale, which cannot hope to match a FGFA in combat. Moreover, it should be understood that “co-development of FGFA” by India and Russia is a myth. The T-50 flew in 2011 and now there are reportedly three prototypes flying. How does one co-develop an already flying machine? The T-50, and PK FA design, is thus obviously tailored towards a Russian Air Force requirement and not an IAF specification.

Given the need to be prudent in spending, it may make sense to replace the MMRCA project with a single vendor deal through Government-to-Government contacts for the US F-35 “Lightning-II”. This aircraft could possibly enter service earlier than the PAK FA and also give a naval equivalent through selection of the Short Take Off Vertical Landing (STOVL) 25 variant for INS Vikramaditya and the indigenous aircraft carrier. In fact, the selection of the F-35 could hep reduce the IAF’s base dependency through purchase of a mix of Conventional Take Off and Landing (CTOL) 26 and STOVL variants. The learning from the F-35 programme, especially in building it under license, could possibly re-energise the AMCA project to give the IAF the FGFA’s replacement from Indian design facilities.

 

... e U.S. open to selling F-35 jet fighters to India

 

The United States expressed interest on Wednesday in selling its most sophisticated fighter to India, just six months after New Delhi rejected two older U.S. warplanes in a competition for an $11 billion contract.

The U.S. Defense Department, in a report to Congress on U.S.-India security cooperation, said if New Delhi indicated an interest in Lockheed Martin's F-35 Joint Strike Fighter, the Pentagon would be willing to provide information on the aircraft's security and infrastructure requirements.

"The F-35 is something that we would be more than willing to talk to the government of India about should they request to find out more information about purchasing it," said Robert Scher, deputy assistant secretary of defence for South Asia.

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  • 3 settimane dopo...

... dalla Francia French Dassault opens Indian subsidiary for Rafale deal

 

New Delhi, Nov 28 (PTI) After bagging the multi-billion dollar contract for supplying 126 Rafale fighter aircraft to Indian Air Force, French Dassault Systems has opened an Indian subsidiary company here.

The company named Dassault Aircraft Services India Private Limited (DASIPL) was set up recently and it is 100 per cent owned by its French parent company, officials said here.

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  • 2 mesi dopo...

Prossima la firma del contratto ....

 

 

Indian Fighter Contract Expected By Midyear ....
India expects to sign a contract to purchase up to 126 Dassault Rafale fighters by the middle of this year, the country’s air force chief says, trying to put to rest speculation that recently announced budget cuts could delay the acquisition.

 

Fonte .... http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_02_07_2013_p0-546407.xml

 

 

AERO INDIA: MMRCA negotiations on track says air force ....

 

India's acquisition of up to 126 Dassault Rafale fighters for its Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA) requirement remains the air force's top procurement priority as negotiations with the airframer continue.

 

Fonte .... http://www.flightglobal.com/news/articles/aero-india-mmrca-negotiations-on-track-says-air-force-382059/

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  • 1 mese dopo...

E ritarda oggi .... ritarda domani ....

 

India's $15 bln Rafale Deal Faces Delays ....

 

India’s plan to buy 126 fighter-jets from Dassault Aviation could be delayed as the two sides struggle to reach an agreement over the role of state-run Hindustan Aeronautics Ltd (HAL), two sources familiar with the matter said.

 

India picked the Dassault-made Rafale jet for exclusive negotiations in January 2012 after a hotly contested bidding war with rival manufacturers, but it is still to finalise the $15 billion deal, one of the world’s largest defence import orders.

 

Fonte .... http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_04_05_2013_p0-565826.xml

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  • 1 mese dopo...

Se lo dice il ministro ....

 

Impossible to set time frame for MMRCA deal: Antony ....

 

Union Defence Minister A K Antony on Monday said it was not possible to set a time frame for signing the much-awaited deal for the Medium Multi Role Combat Aircraft (MMRCA) with French company Dassault Aviation.

“Given the complexity of the proposal, no definite time frame can be fixed at this stage (for signing the deal),” Antony said in a written reply in Parliament.

 

 

Fonte .... http://newindianexpress.com/nation/Impossible-to-set-time-frame-for-MMRCA-deal-Antony/2013/05/07/article1578305.ece

 

 

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  • 4 settimane dopo...

Contratto entro l'anno .... lo dice Trappier .... fn7o5l.jpg

 

Dassault Boss: Indian Rafale Contract By Year-end ....

 

The $10 billion-plus contract to sell 126 Rafale combat jets to India will be completed by the end of the year.

That was the confident prediction of Eric Trappier, Dassault Aviation president and director-general, at an eve-of-show press conference.

Since India selected the French combat jet in January 2012, negotiations have dragged on, with thorny issues of local partnerships, offsets and liabilities unresolved.

Trappier would not discuss the details, but admitted that it had been “an uphill task.”

However, he did confirm that the option for a further 63 aircraft was under active discussion.

 

Fonte .... http://www.ainonline.com/aviation-news/paris-air-show/2013-06-16/dassault-boss-indian-rafale-contract-year-end

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  • 3 mesi dopo...

Il decesso improvviso del responsabile delle acquisizioni potrebbe comportare ulteriori ritardi nella definizione del contratto ....

 

The sudden death on Wednesday of Arun Kumar Bal, Ministry of Defence's pointsperson on acquisitions and specifically the MMRCA deal, is tragic, and a major setback to the deal, since he was fully in control of the acquisition ....

 

Fonte .... http://indiatoday.intoday.in/story/iaf-chief-nervous-over-biggest-defence-deal/1/313111.html

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  • 2 settimane dopo...

Ritardi su ritardi ....

 

Concerns Rise As Indian Fighter Negotiations Drag On ....

 

India’s Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA) contract with Dassault Aviation is not likely to be signed before April 2014, despite the Indian air force’s (IAF) concerns about maintaining its tactical air deterrent capability.

According to a defense ministry official, with national elections expected sometime in April, it is highly unlikely the multi-billion-dollar contract to buy 126 Rafale fighters will be concluded during India’s current fiscal year, which ends March 31.

 

Fonte .... http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/asd_10_15_2013_p01-01-626905.xml

 

kce0br.jpg

 

Tutti lì .... schierati ad aspettarlo .... :whistling:

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Gia' i tempi indiani sono "bibblici"... questi ulteriori ritardi non fanno che instaurare il ragionevole dubbio sulla domanda/quasi certezza: ce ne saranno altri? .. se continuano cosi' entrera' in servizio quando sara' gia' obsoleto.

Modificato da fabio-22raptor
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  • 2 settimane dopo...

Contratto entro Marzo 2014 .... così afferma il Maresciallo dell'Aria S. Sekumar ....

 

"India will finalize MMRCA Dassault Rafale deal before March 2014" .... http://www.airrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=832

 

"Rafale Inde : les aviateurs indiens mettent la pression sur le gouvernement" .... http://www.air-cosmos.com/defense/rafale-inde-les-aviateurs-indiens-mettent-la-pression-sur-le-gouvernement.html

 

Reuters .... "India to finalize Rafale deal this fiscal year: air force official" .... http://www.reuters.com/article/2013/10/17/us-india-defence-idUSBRE99G0OG20131017

 

 

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  • 2 mesi dopo...

Forse imminente la tanto agognata firma del contratto .... ma soltanto per la parte riguardante i primi 18 esemplari da prodursi in Francia ....

 

With national elections looming in India, speculation is growing that contracts for the long-delayed medium multi-role combat aircraft (MMRCA), as well as the multi-role tanker transport (MRTT), could soon be signed.

However, the MMRCA pact might cover only the supply of 18 Dassault Rafale aircraft from the French production line, leaving further negotiations for the remaining 108 required to be concluded by the new government.

 

Fonte .... http://www.ainonline.com/aviation-news/ain-defense-perspective/2014-01-09/india-may-close-interim-mmrca-deal-soon-plus-mrtt

 

:scratch:

 

 

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Ricapitoliamo: il contratto (per i prmi 18 aerei da costruire in Francia) dovrebbe essere firmato prima delle elezioni indiane di marzo per impegnare il governo successivo.

Per adesso non è stato firmato niente perché l’India vuole, oltre a significtivi trasferimenti tecnologici, la produzione, non limitata al semplice assembalggio portata avanti dall’industria aerospaziale nazionale HAL.

Dassault ha sempre puntato i piedi, su questo punto, ufficialmente perché rimarrebbe responsabile della qualità degli aerei anche se questi sono prodotti da HAL, ma in realtà perché vuole assicurarsi che le sue linee produttive in Francia rimangano aperte quanto più a lungo è possibile.

 

Riassumendo è così o mi sono perso qualcosa?

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Ricapitoliamo: il contratto (per i prmi 18 aerei da costruire in Francia) dovrebbe essere firmato prima delle elezioni indiane di marzo per impegnare il governo successivo.

Per adesso non è stato firmato niente perché lIndia vuole, oltre a significtivi trasferimenti tecnologici, la produzione, non limitata al semplice assembalggio portata avanti dallindustria aerospaziale nazionale HAL.

Dassault ha sempre puntato i piedi, su questo punto, ufficialmente perché rimarrebbe responsabile della qualità degli aerei anche se questi sono prodotti da HAL, ma in realtà perché vuole assicurarsi che le sue linee produttive in Francia rimangano aperte quanto più a lungo è possibile.

 

Riassumendo è così o mi sono perso qualcosa?

Io direi che l'India si sia accorta della sostanziale inutilitá del programma avendo parecchi Su-30 MKI in servizio ed essendo fortemente impegnata con il PAK-FA. Modificato da davide9610
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Con il programma MMRCA .... http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_MRCA_competition .... l'India intende sostituire una quantità di velivoli avviati all'obsolescenza ....

Gli attuali SU-30, il futuro derivato del PAK-FA e il problematico Tejas (che appartengono peraltro ad altre categorie) niente hanno a che vedere con tale programma ....

 

 

But there is also the grim reality that close to half its fighter fleet is made of aging and obsolete fighters like MiG-21s and MiG-27s, which add up to over 300 jets.

Moreover, its inventory of 27 types of aircraft, including six different fighters and eight helicopters, also poses a huge logistical and maintenance challenge.

 

Fonte .... http://timesofindia.indiatimes.com/india/Dwindling-number-of-fighters-biggest-challenge-for-new-IAF-chief/articleshow/28204246.cms

 

 

2rna0if.jpg

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Io direi che l'India si sia accorta della sostanziale inutilitá del programma avendo parecchi Su-30 MKI in servizio ed essendo fortemente impegnata con il PAK-FA.

 

 

Al contrario. Ti potrà sembrare strano ma l’India percepisce la sua attuale forza aerea a livelli quantitativi preoccupantemente bassi. Il background per la gara MRCA è che attualmente l’India ha "soli" 34 squadroni da combattimento (compresi quelli di Mig-21 che saranno i primia a uscire dal servizio), mentre il livello minimo prescritto (si proprio prescritto) è di 39,5. Vedi alla voce MMRCA di wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_MRCA_competition#Indian_Air_Force_summary

 

IAF sanctioned fleet size

 

 

The minimum sanctioned strength of the IAF is 39.5 squadrons of combat aircraft, with a healthy level of 44 squadrons. However, this level was achieved only in the mid-1980s, with the acquisition of the Mirage 2000s, MiG-29s and Jaguars. In addition, at the time, most IAF aircraft were comparatively new, being less than 10 years old. Most of the older aircraft would have become obsolete by the mid-1990s, with the rest needing replacement by 2010. The IAF presently operates 45 aircraft squadrons.

 

However, these aircraft were not replaced, for reasons mentioned below, which led to frequent crashes and attrition losses. The force levels have fallen to 34 combat squadrons, a big worry for the IAF. Further phasing out of aircraft has meant that the IAF now operates only 32 fighter squadrons, which represents a serious depletion of force levels. Even with the planned MMRCA procurement, the IAF will reach sanctioned strength only by 2017.

 

 

Da quelle parti si considera obbligatorio mantenere una certa proporzione tra gli aerei indiani e quelli pakistani, coi quali i rapporti continuano a essere tesi, dopo diversi conflitti. Inoltre l’altro vicino più scomodo è la Cina.

Vedi qui il profilo e il background del Capo di Stato Maggiore dell’aeronautica indiana, Browne:

 

 

Force parity with Pakistan—and to a much larger extent, China—will be a major preoccupation for the new chief in the face of dwindling aircraft numbers. While a recent report by India’s tri-service Integrated Defense Staff sounded a note of warning about how Indian-Pakistani force parities were at an all time low, Browne is more sanguine. He was previously quoted as saying that “the asymmetry between the capabilities of both air forces was a certain amount in the past, but this [is now] somewhat reduced. The Pakistani air force is going in for a fast-track induction of beyond-visual-range air-to-air missiles and precision-guided munitions. These are things that actually tend to reduce the gap. But they won’t catch up.”

 

 

Inoltre Browne, prima di diventare CSM, si è occupato a lungo dell’acquisizione MMRCA. Difficile che abbia cambiato opinione proprio adesso.

 

 

One key program that Browne will have to oversee is the $12-billion Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA). This is a befitting turn of events, since Browne played a central role in navigating the MMRCA teams through the competitive process during his 2007-09 tenure as deputy chief of the IAF.

 

 

L’opinione pubblica indiana esige di mantenere circa 900 aerei da combattimento in linea ed è pronta a pagare le tasse per tale sforzo. Che poi per arrivare a tale numero si sia scelto un delirio logistico con 8 tipi diversi di aerei da combattimento (per non parlare degli altri velivoli) tra aeronautica e marina, sono il primo a sottolinearlo, vedi qui. Ma gli indiani non ne vogliono proprio sapere di uniformare le linee, anche per il futuro continueranno sulla stessa strada, vedi lo stesso mio messaggio per l’elenco futuro dei velivoli dell’aeronautica indiana a lungo termine e quanto ancora dichiarato da Browne.

 

Browne says he believes strongly that the IAF must diversify its equipment sources and ramp up self-reliance.

 

 

Insomma diversificare ulteriormente, e cercare di fare più affidamento su aerei indigeni. Una strada che per ora pare ancora alquanto impervia (vedi la storia per lo meno travagliata dello HAL Tejas), malgrado i trasferimenti di tecnologia correlati al contratto dei SU-30.

Modificato da Scagnetti
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